ADVANCED HS33 BRAKE MOUNTS SETUP
ÚPRAVA NAVÁŘEK RÁFKOVÝCH BRZD
čec 16, 2019 0 Comments

Po minulém článku, kde jsme si ukázali jak se brousí trialové ráfky jsem si všiml že tady chybí jeden ze starších návodů o tom jak zlepšit brzdný účinek díky úpravě navářek na ráfkové hydraulické brzdy. Jedná se o jednoduchou úpravu pomocí pilníku, která pomůže každému kdo chce používat objímky brzd na ráfkové hydraulické brzdy bez o-kroužků. Tak jdeme na to.....

ZLEPŠUJEME BRZDNÝ ÚČINEK

Návod je určený pro všechny typy ráfkových hydraulických brzd s uchycením na 4-šrouby jako je např. Magura HS33 a další brzdy z tohoto vzoru vycházející. Tuhle úpravu brzd ocení zejména ti co používají brzdové objímky / úchyty bez o-kroužků a ráfky s paralelními brzdnými plochami jako např. ráfky CLEAN TRIALS. Cílem u ráfkových brzd je, aby špalky dopadaly vždy přesně a rovnoměrně na ráfek! Díky tomu je zaručen vysoký účinek brzd, eliminováno křivé opotřebení špalků a jejich delší životnost. Mít správně a dobře fungující brzdy je u trialu prostě alfou a omegou jistoty při tréninku nebo závodu. Bohužel jsem se za svojí trialovou jezdeckou praxi a zkušenostech s prodejem trialových dílů a kol setkal s tím že v 99% případů nejsou navářky na vidlicích / rámech vždy přesně rovné a při výrobě došlo k určitým odchylkám při sváření popř. lakování apod. Tento návod Vám ukáže jak si je opět srovnat!

CO BUDEME POTŘEBOVAT?

Budete potřebovat pilník na kov. Nic víc…opravdu! Jo a asi tak 10 min. času.

JDEME KONAT!

Takže jak na to? Jednoduše následujte instrukce: 

1) Demontuje brzdiče / třmeny (na vidlici nebo rámu kola)
2) Pilník na kov přiložíme na navářky dle fotografie

3) Pilník chytíme uprostřed mezi navářkami aby byl rovnoměrně rozložený tlak a začneme pilovat krátkými tahy (stačí pár tahů)
4) Pilník na kov přiložíme na navářky dle další fotografie

5) Pilník chytíme opět uprostřed mezi navářkami a začneme pilovat krátkými tahy (stačí pár tahů)
6) Pilník na kov přiložíme na navářky dle další fotografie

7) Pilník chytíme opět uprostřed mezi navářkami a začneme pilovat krátkými tahy (stačí pár tahů)
8) Pilník na kov přiložíme na navářky dle další fotografie (s tím rozdílem že jej přiložíme na spodní zavářky

9) Pilník chytíme opět uprostřed mezi navářkami a začneme pilovat krátkými tahy (stačí pár tahů)
10) Opakujeme dokud nejsou navářky všechny krásně stříbrné resp. zpilované a tím pádem rovné viz. foto

Hotovo! Tím jsou navářky opět krásně rovné a velice snadno si to můžete ověřit tím že vezmete pilník a přiložíte jej opět stejným způsobem (boční hladkou stranou) k navářkám. Uvidíte že mezi pilníkem a navářkami není žádný volný prostor a pilník přesně dosedá bez mezer. To znamená že jsou navářky rovné ve všech směrech a brzdové špalky Vaší brzdy budou dopadat přesně rovně na ráfek (pokud je i ráfek rovný a má paralelní brzdné plochy).

Namontujte zpátky brzdy, nastavte vzdálenosti špalků aby byly ve stejné vzdálenosti od brzdných ploch ráfku a máte kompletně hotovo! Nechejte špalky pár jízd sednout, aby se přizpůsobily novému náklonu a Váš trialový mazel, bude fungovat zase o něco lépe!

Ono přizpůsobení novému náklonu může trvat nějakou chvíli, ale mějte trpělivost a pokud používáte broušené ráfky resp. brzdné plochy zdrsňujete úhlovou bruskou resp. flexou, půjde vše mnohem rychleji. Doporučuji nabrousit ráfek před nastavením vzdálenosti špalků od brzdných ploch! Špalky se tak “zajedou” rychleji a přizpůsobí se novému náklonu mnohem dříve. 

Pokud provedete následující úpravu doporučuji použití brzdových objímek bez o-kroužků jako např. CLEAN CNC nebo CLEAN X2 a ráfky s paralelním postavením brzdných ploch viz. níže. 

19” ráfky:

Trialový ráfek ROCKMAN Light 47mm
Trialový ráfek CLEAN T 47mm
Trialový ráfek CLEAN V3 48mm

20” ráfky:

Trialový ráfek CREWKERZ WAW LIGHT 31mm
Trialový ráfek CLEAN V3 34mm

24” ráfky:

Trialový 24” ráfek OBR 47mm 

26” ráfky:

Trialový ráfek přední 26" CLEAN V2 32mm
Trialový ráfek přední CREWKERZ WAW LIGHT 31mm

Trialový ráfek zadní 26" CLEAN V2 47mm
Trialový ráfek zadní CREWKERZ WAW LIGHT 47mm

Všechny tyto ráfky disponují paralelními stěnami a budou s upravenými navářkami a bez o-kroužkovými objímkami fungovat nejlépe! 

Je mi jasné že jsou textové návody poněkud kostrbaté a nemusí být hned pochopitelné, takže jsem si pro Vás připravil i následující video, kde se Vám vše pokusím názorně vysvětlit. Nekamenujte mě za “přežblepty", "ehm a hm", drbání na nose apod., protože jsem měl pocit jako by mě natáčeli do hlavních zpráv TV NOVA a tak trochu nervy! 

Tak fajn, snad návod pomohl a já jdu připravovat další zajímavou technickou pomůcku…..a možná i s videem :-)… Trialovýmu blbnutí zdar!

Comments

Log in or register to post comments

Blog Search

Category

Blog Archive

Recent Articles

Popular Articles

Tags Post